უკრაინაში რუსეთის შეჭრამ და რუსეთის ფედერაციის წინააღმდეგ დაწესებულმა სანქციებმა დიდი ცვლილებები გამოიწვია ახალ აბრეშუმის გზაზე.
Nieuwsblad Transport-ის ვებგვერდზე გამოქვეყნებული მასალიდან ირკვევა, რომ ბოლო რამდენიმე თვის განმავლობაში, ე.წ. ჩრდილოეთის მარშრუტზე ჩინეთსა და ევროპის უმეტეს ქვეყნებს შორის ტრაფიკის მკვეთრი შემცირება დაფიქსირდა.
როგორც ერთ-ერთმა კვლევითი სააგენტო Ecorys-ს წარმომადგენელმა ონნო დე იონგმა აღნიშნა, დღეს ჩრდილოეთის მარშრუტი (რუსეთის ფედერაციის გავლით) ყველაზე მოსახერხებელია - სწრაფი და იაფი, მაგრამ აღნიშნულ მარშრუტზე ტვირთის მოცულობა მნიშვნელოვნად შემცირდა დიდი გადაზიდვების შემცირების გამო.
დე იონგი აცხადებს, რომ მსხვილ გადამზიდავებს ნამდვილად არ სურთ იმ რისკზე წასვლა, რაც ამ მარშრუტს ახლავს. მისი თქმით, ყველას ძალიან ეშინია ნეგატიური პიარის, როდესაც ცნობილი ხდება, რომ ისინი გადაადგილდებიან რუსეთის ფედერაციის გავლით და ამას თან ერთვის სატრანსპორტო საშუალებებს ჩამორთმევის რისკი. აღნიშნულ მარშრუტს დღეს ძირითადად იყენებენ მცირე, ხშირად ჩინელი გამგზავნი, რომლებიც ტვირთების ტრანსპორტირებას დასავლეთის მიმართულებით ახორციელებენ.
იგორ ტამბაკა, ჰოლანდიური ლოგისტიკური კომპანიის Rail Bridge Cargo-ს მფლობელი, რომელიც სპეციალიზებულია ევროპასა და აზიას შორის ტვირთების ტრანსპორტირებით, ასევე აღნიშნავს, რომ ბოლო დროს უფრო მეტი ნეგატივი ესმის, როდესაც საქმე ეხება ჩრდილოეთ მარშრუტის გამოყენებას.
იგორ ტამბაკა ამბობს, რომ მარშრუტზე ნაკლები სატრანსპორტო საშუალება გადაადგილდება, რაც ნაწილობრივ გამოწვეულია რეცესიის გამო.
„შედეგად, ჩვენ ვხედავთ მოთხოვნის ვარდნას. ზოგადად, ჩვენ ახლა ამ მარშრუტით გადმოგვაქვს ომამდე არსებული ტვირთების დაახლოებით 30%... ივნისში ეს ჯერ კიდევ დაახლოებით 40% იყო“, - აცხადებს იგორ ტამბაკა.
ახალი აბრეშუმის გზის პოზიციას ცვლის საზღვაო ტრანსპორტის ფასის შემცირებაც. მოთხოვნის შემცირების გამო გადაზიდვის ფასები კვლავ იკლებს, ეს კიდევ ერთხელ ხდება უფრო მიმზიდველი კონკურენტი საერთაშორისო სარკინიგზო ტრანსპორტისთვის. სხვა სარკინიგზო ოპერატორები ადასტურებენ, რომ გემებით ტრანსპორტირება უფრო და უფრო საინტერესო ხდება დაბალი ფასების და მიწოდების ხანმოკლე დროის გამო.
იმის გამო, რომ რუსეთის ფედერაციაში გადაადგილების შესაძლებლობა ჯერ კიდევ ხელმისაწვდომია, Rail Bridge Cargo გააგრძელებს ამ მარშრუტის გამოყენებას იმ მომხმარებლებისთვის, რომლებსაც სურთ თავიანთი პროდუქციის ევროპაში სწრაფად მიტანა.
„ყოველთვის არიან მომხმარებლები, ვისთვისაც განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია, რომ მიწოდების დრო იყოს მოკლე. ჩრდილოეთ მარშრუტზე მატარებელს ახლა შეუძლია ჩასვლა 16 დღის განმავლობაში და მომხმარებლები, რომლებსაც აქვთ ეთიკური წინააღმდეგობები, გადადიან ოკეანის გადაზიდვებზე. მიუხედავად იმისა, რომ ევროპაში გემების გადატვირთულობა ჯერ კიდევ მაღალია” - ამბობს იგორ ტამბაკა.
შუა დერეფანთან დაკავშირებით, ტამბაკამ განაცხადა, რომ მიუხედავად იმისა, რომ ეს მარშრუტი აქტიურად გამოიყენება, ტრანსპორტირების დრო ჯერ კიდევ ძალიან გრძელია საზღვაო ტრანსპორტის კონკურენციაში. ამავდროულად, რიგი კლიენტები უპირატესობას ანიჭებენ მას ეთიკური თვალსაზრისით. თუმცა ამ მარშრუტზე ტრანზიტის დროის გათვალისწინებით, ამჟამად მასსა და საზღვაო ტრანსპორტს შორის დიდი განსხვავება არ არის.
მიუხედავად არსებული ვითარებისა, ბაზრის მონაწილეები დარწმუნებულნი არიან შუა დერეფნის მომავალში.
„ვითარება უმჯობესდება და არის ინვესტიციები. უფრო მეტი ბორანია. ევროკომისიამ გამოაცხადა, რომ ახლა დახარჯავს მთელ ბიუჯეტს, რომელსაც ჩვეულებრივ ხარჯავდა პოლონეთისა და ბელარუსის ტერმინალებზე, კასპიის და ევროპის სარკინიგზო ქსელების დასაკავშირებლად. აქცენტი მთლიანად პოლონეთიდან და ბელარუსიიდან გადავიდა თურქეთზე, საქართველოსა და აზერბაიჯანზე... ვფიქრობ, მომავალი წლის დასაწყისში სატრანზიტო დრო გაუმჯობესდება. პირველ და მეორე კვარტალში უნდა მოხდეს ბორნების მატება და გარდამტეხი მომენტების პუნქტების გაუმჯობესება. ჩვენ არ ვიცით რამდენ ხანს გაგრძელდება ომი და ევროკავშირმა აჩვენა, რომ მას ნამდვილად სურს შუა დერეფანი გახდეს მთავარი“, - აღნიშნა იგორ ტამბაკამ.
აღსანიშნავია, რომ „ახალი აბრეშუმის გზის“ მოსარგებლე მხარეებს ბოლო პერიოდში ფასების მნიშვნელოვანი მატება მოუწიათ. ყაზახეთის ეროვნულმა სარკინიგზო გადამზიდველმა ქვეყანაში საქონლისა და ცარიელი ვაგონების ტრანსპორტირების ღირებულება 14,67%-ით გაზარდა.
ტარიფის ზრდა ძალაში შევიდა ოქტომბრის შუა რიცხვებიდან და ეხება როგორც შიდა გადაზიდვებს, ასევე იმპორტს, ექსპორტსა და ტრანზიტს. ჩინეთსა და ევროპას შორის ახალი აბრეშუმის გზით ტვირთების უმეტესი ნაწილი გადის ყაზახეთზე. ამდენად, ღირებულების ზრდა აუცილებლად იმოქმედებს მარშრუტზე მომსახურების მიწოდებაზე.