თანამედროვე ულტრადიდი კონტეინერის გემებს შეუძლიათ 24000 TEU-ზე მეტი გადაზიდვა. მსოფლიო მწარმოებლები ერთმანეთს ეჯიბრებიან და არ წყვეტენ გაოცებას გემების მასშტაბებითა და სიმძლავრით. ამის შესახებ FreightWaves წერს.
ტაივანურმა კომპანია Evergreen Marine-მა გასული წლის ივნისში გაუშვა ყველაზე დიდი საკონტეინერო ხომალდი, სახელწოდებით Ever Alot. უზარმაზარი გემი 24,004 TEU სიმძლავრისაა, რაც ოდნავ მეტია ვიდრე მისი წინამორბედი. ამ შემთხვევაში საუბარია Ever Ace-ზე, რომელიც წყალში 2021 წლის ივლისში ჩაეშვა და მისი სიმძლავრე არის 23,992 TEU.
Ever Alot-ის სიგრძე 400 მეტრზე მეტია, ხოლო სიგანე 62 მეტრი. თუ Ever Alot ვერტიკალურად განთავსდება, მაშინ ის უფრო მაღალი იქნება ვიდრე Empire State Building ნიუ-იორკში. საკონტეინერო გემმა პირველი რეისი შანხაიდან, სადაც ის აშენდა, როტერდამის პორტამდე აგვისტოში შეასრულა, გახდა პირველი გემი, რომელმაც 24000 TEU ბარიერი დაარღვია.
Ever Ace და Ever Alot მიეკუთვნება გემების კლასს, რომელიც ცნობილია როგორც ძალიან დიდი საკონტეინერო გემები (VLC) ან ზედმეტად დიდი კონტეინერის გემები (ULCV). ისინი იმდენად დიდია, რომ მისი გაბარიტების გამო ძლივს ეტევიან პანამის არხში. Taiwan News-ის ანახმად, Ever Ace აშენდა სამხრეთ კორეული კომპანია Samsung Heavy Industries-ის მიერ დაახლოებით 150 მილიონ დოლარად. ჩინეთის Hudong-Zhonghua Shipbuilding-მა კი Ever Alot-ის მშენებლიბისვის, 2019 წელს შეკვეთისას 145 მილიონი დოლარი მოითხოვა.
Ever Alot-სა და Ever Ace-ს მარშუტები ევროპასა და შორეულ აღმოსავლეთს შორის გადის.
BBC-ის ანგარიშის თანახმად, ბოლო ათწლეულის განმავლობაში აშენდა 50-ზე მეტი გემი 21000 TEU ან მეტი ტევადობით. მაგრამ ზოგიერთი საზღვაო ექსპერტი ეჭვქვეშ აყენებს ასეთი დიდი გემების სიცოცხლისუნარიანობას და ფინანსურ მდგრადობას.
„ამ ძალიან დიდ საკონტეინერო გემებს სჭირდებათ უფრო დიდი საშუალებები და მეტი აღჭურვილობა დასამუშავებლად, რაც პორტებისგან მოითხოვს მეტ დრენაჟს, ახალ საწყობებს, მეტ ამწეებს, მეტ პერსონალს და სხვა“, - აცხადებს ამერიკული ეკონომიკური თავისუფლების პროექტის კვლევის დირექტორი მეთ სტოლერი.
კიდევ ერთი მიზეზი, რის გამოც ულტრა დიდი საკონტეინერო გემების უმეტესობა ძირითადად ევროპასა და აზიას ემსახურება, არის ის, რომ აშშ-ს პორტების უმეტესობა ძალიან მცირეა მათი განსათავსებლად. მიუხედავად იმისა, რომ ბოლო წლებში ამ კლასის რამდენიმე დიდი გემი აშშ-ს პორტებში შევიდა.