ონლაინ-ვაჭრობის ბუმი, გაზრდილი მოთხოვნა ჯანსაღ პროდუქტებსა და თავის მოვლის საშუალებებზე, ნაკლები რიგები სალარო აპარატებთან - კორონავირუსის პანდემიამ მომხმარებელთა ქცევა თითქმის ყველა სფეროში რადიკალურად შეცვალა, ეს ცვლილება კი მომავლის ყოველდღიურობა გახდება.
ყოველდღიური აქტივობების ის ნაწილიც კი, რაც მობილურის გარეშე კეთდებოდა, ახლა სრულად მოიცვა ტექნოლოგიებმა. გარდა ამისა, ადამიანები ცდილობენ ჰქონდეთ ჯანსაღი ორგანიზმი, რომელიც გაუმკლავდება კორონავირუსის მსგავს დაავადებებს მომავალშიც. შესაბამისად, კვების ჯანსაღი პროდუქტები და ზოგადად ნუტრიციის დარგი ამ ტენდენციით საკმაოდ დიდი აღმასვლის მოლოდინშია. გაიზარდა მოთხოვნა საკურიერო მომსახურებაზე, რაც მეტ დასაქმებულს ნიშნავს.
ასევე საინტერესოა რაც შეიძლება მოკლე მიწოდების ჯაჭვის ტენდენცია - მომხმარებელს სურვილი აქვს, რომ პროდუქტებს, რომელთაც ისინი შეიძენენ, მოკლე გზა ჰქონდეს გავლილი ადრესატამდე. ასევე უპირატესობას ანიჭებენ ბრენდებს, რომელთაც ადგილობრივი და მცირემასშტაბიანი მომწოდებლები ჰყავთ, ეს მომხმარებლისთვის უსაფრთხოებასა და უკეთეს ხარისხთან ასოცირდება.
საზოგადოებასთან ურთიერთობის სპეციალისტი თორნიკე გურული „კომერსანტთან“ აღნიშნავს, რომ გლობალური მასშტაბით, საინტერესო არაპროგნოზირებადი ტენდენციები ფიქსირდება, როცა საქმე მომხმარებლის ახალ უპირატესობებს ეხება. პროდუქტი, რომელზე მოთხოვნაც შემოდგომაზე იზრდებოდა, ახლა ყველასთვის აუცილებლობა გახდა, ნივთები, რომელთაც ინტერნეტ-მაღაზიაში არასდროს შეიძენდნენ, დღეს მათზე მოთხოვნა ყოველგვარ მოლოდინს აჭარბებს.
„პირველი, რასაც ყველა ვარაუდობს არის ის, რომ მომხმარებელი ელექტრონულ კომერციაზე გახდება ორიენტირებული. ხალხი მეტად ივაჭრებს ციფრულ არხებში და შეეცდება, რომ ნაკლებად ჩადგნენ რიგებში, ნაკლებად იარონ სავაჭრო ობიექტებში და ნაკლებად დაკარგონ დრო. თუ დავაკვირდებით Amazon-ის გაყიდვებს, საინტერესო სტატისტიკას ვნახავთ, გაიზარდა ისეთი პროდუქტების გაყიდვის სტატისტიკა, რომელიც აქამდე საერთოდ არ იყიდებოდა, ეს ეხება ყოველდღიური მოხმარების საგნებს და ჰიგიენის საშუალებებს, თმის საღებავებს, შამპუნებს. ასევე, ის ნივთები რომელიც სახლში სჭირდებოდათ ადამიანებს როგორც წესი სექტემბრიდან იყიდებოდა, როგორებიცაა ვთქვათ ხალათები და სახლის ჩუსტები.“ - განმარტავს თორნიკე გურული.
გარდა ყოველდღიური სამომხმარებლო ქცევისა, სპეციალისტის თქმით, მნიშვნელოვანი ცვლილება ხდება ტურიზმის, სასტუმროსა და რესტორნების სექტორში. ყველაფერი მეტყველებს მომავალზე, სადაც მომხმარებელს მინიმალური ფიზიკური შეხება აქვს მომსახურე პერსონალთან.
„თუ აქამდე ორი საათით ადრე მივდიოდით აეროპორტებში რეგისტრაციის გასავლელად, ახლა მოგვიწევს 4 ან 5 საათით ადრე მისვლა უსაფრთხოებისთვის აუცილებელი პროცედურების გასავლელად. ბორტებზე აღარ იქნება კვების მომსახურება, რადგან აქ უსაფრთხოების დაცვა ძალიან რთულია. ამასთან, სასტუმროს ბიზნესი სულ სხვანაირად წარიმართება - სტუმარს მიმღების თანამშრომელთან ფიზიკური შეხება შეიძლება აღარ ჰქონდეს და ყველაფერი ელექტრონიზებული გახდება. გაიზრდება დაჯავშნები ონლაინ საშუალებებით. ადამიანები აღარ დაიკავებენ ადგილებს ისეთ ბარ-რესტორნებში, სადაც ხალხმრავლობა და სივიწროვეა. აღარ დავკარგავთ დროს ისეთ აქტივობებზე, რომლებზეც აქამდე ვხარჯავდით. რაც შეეხება განათლების სფეროს - თუ ადრე დიდი სემინარის დასასწრებად ან ჩასატარებლად უნდა გაგვევლო კილომეტრები, ახლა ეს ყველაფერი ონლაინ ხორციელდება და მომავალშიც ასე გაგრძელდება. რაც იმას ნიშნავს, რომ საგანმანათლებლო ინდუსტრიაშიც სამომხმარებლო ქცევა დიდ ცვლილებებს განიცდის“,— აღნიშნავს თორნიკე გურული.
არის თუ არა ეს ეკონომიკისთვის დადებითი, ნიშნავს თუ არა ეს კადრების უფრო ნაკლებ საჭიროებას, გააღრმავებს თუ არა ეს ტენდენციები უმუშევრობის პრობლემას? თორნიკე გურული განმარტავს, რომ ეკონომიკისთვის გარკვეული სფეროები წინ წამოიწევს, უფრო მოთხოვნადი იქნება და ზრდა შეეტყობა ტექნოლოგიების ბიზნესს. სწორედ ამ მიმართულებით ჩაიდება მეტი ინვესტიციები, მაგრამ დიდი დანაკლისების მომასწავებელი მომავალი ელოდება ცალკეულ სფეროებს, როგორებიცაა ტურიზმი და განათლება .
მარიამ მორგოშია