ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზა ძალიან მნიშვნელოვანი რეგიონული სტრატეგიული პროექტია, რომელიც საქართველოსა და აზერბაიჯანს შორის მჭიდრო კავშირების ანარეკლია. ეს პროექტი არის დამაკავშირებელი ხიდი ევროპასა და აზიას შორის, რაც შესაძლებელს ხდის ტვირთების მოზიდვას სხვადასხვა ქვეყნიდან.
ამის შესახებ Report-ს საგარეო პოლიტიკის საკითხებში ქართული ანალიტიკური ცენტრის GEOCASE-ის მკვლევარმა ნიკოლოზ ხატიაშვილმა განუცხადა.
ჩინეთი და ზოგადად აზია აქტიურად ვაჭრობენ ევროპასთან სხვადასხვა სატრანსპორტო დერეფნების გამოყენებით, მათ შორის საზღვაო მარშრუტებით და ჩრდილოეთის მარშრუტი რუსეთის გავლით. უკრაინაში მიმდინარე ომმა ფუნდამენტურად შეცვალა გეოპოლიტიკური სიტუაცია მსოფლიოში, რამაც გავლენა მოახდინა ვაჭრობასა და ეკონომიკაზე. როდესაც რუსეთში საქონლის ტრანზიტი მცირდება, აზერბაიჯანი-საქართველო-თურქეთის დერეფნის გასწვრივ ტვირთბრუნვა ყოველდღიურად იზრდება“, - განაცხადა მან.
ექსპერტმა დასძინა, რომ აზერბაიჯანი-საქართველო-თურქეთის დერეფნის გასწვრივ ტვირთების გადაზიდვის მოცულობის ზრდა მნიშვნელოვნად ზრდის ამ ქვეყნების შემოსავალს, ქმნის სამუშაო ადგილებს და დადებითად აისახება ეკონომიკაზე. გარდა ამისა, ეს გაზრდის მთელი რეგიონის უსაფრთხოებას.
ხატიაშვილის თქმით, ბოლო თვეებში ევროკავშირის სტრატეგიული მიზანი იყო რუსეთის ენერგორესურსებზე დამოკიდებულების შემცირება და ამ მიზნის მისაღწევად საუკეთესო გზა არის ენერგიის მიწოდების ალტერნატიული ჯაჭვების ძიება.
„ერთ-ერთი საუკეთესო მიწოდების მარშრუტი გადის აზერბაიჯანი-საქართველო-თურქეთის დერეფნის გავლით, რომლის მეშვეობითაც შესაძლებელია კასპიის აუზის ენერგორესურსების ტრანსპორტირება ევროპაში. ჩვენ უკვე ვნახეთ აზერბაიჯანის გაზის მიწოდების ზრდა ბაქო-თბილისი-ერზრუმის გაზსადენის მეშვეობით და ეს მოცულობა მომავალში კიდევ გაიზრდება“, - აღნიშნა ექსპერტმა.
„აზერბაიჯანი ასევე აქტიურად მუშაობს ელექტროენერგიის ახალ პროექტებზე, მათ შორის ელექტროენერგიის ექსპორტზე. იმის გათვალისწინებით, რომ ევროკავშირში, გაზისა და ნავთობის პარალელურად, ელექტროენერგიაზე მოთხოვნა იზრდება. შეიძლება ვივარაუდოთ, რომ აზერბაიჯანი გახდეს ელექტროენერგიის ერთ-ერთი მიმწოდებელი.
საქართველო, რომელსაც აქვს შესაბამისი ინფრასტრუქტურა, მიმზიდველი გეოპოლიტიკური პოზიცია და შესაბამისი გამოცდილება ენერგეტიკულ პროექტებში, აუცილებლად გახდება ტრანზიტული ქვეყანა აზერბაიჯანიდან ელექტროენერგიის ევროპაში ექსპორტისთვის“, - დასძინა მან.