ლოგისტიკის პრობლემებისა და ტრანსპორტირების ტარიფების გაზრდის გამო უკრაინული პროდუქცია ევროპის ბაზარზე არაკონკურენტუნარიანი გახდა. ამის გამო, ინდუსტრია წარმოების მოცულობას ამცირებს და მუშახელი იძულებით შვებულებაში გადაყავს. ამის შესახებ RBC-Ukraine ზაპორიჟსტალის ფოლადის ქარხნის გენერალურ დირექტორზე ალექსანდრე მირონენკოზე დაყრდნობით წერს.
ალექსანდრე მირონენკოს თქმით, დასავლელი პარტნიორები საზღვრებზე არ აძლევენ უკრაინულ ტვირთს საჭირო მოცულობით გავლის საშუალებას: პროდუქცია ძალიან დიდხანს დგას საზღვარზე, მომხმარებლები კი ძალიან დიდხანს ელოდება და შედეგად ეძებენ ევროპაში მსგავსს პროდუქციას.
„სხვა პროდუქცია შეიძლება არ იყოს ისეთივე მისაღები ჩვენს ფასებთან, მაგრამ უფრო სწრაფი მიწოდებაა. ჩვენი პროდუქციის მიწოდების საშუალო დრო დაახლოებით 30 დღეა. ეს ძალიან დიდი პერიოდია, არავინ დაელოდება ამდენ ხანს, როდესაც ლითონის ფასები ეცემა," - აღნიშნა მირონენკომ.
მეორე მიზეზი არის „უკრზალიზნიცის“ ( Ukrzaliznytsya) მიერ ტვირთის გადაზიდვის ტარიფების 70%-ით გაზრდა. ამან უკრაინული პროდუქციის წარმოება წამგებიანი გახადა, ამიტომ კომპანიამ წარმოების მოცულობის ზრდა განუსაზღვრელი ვადით გადადო.
„რკინიგზის გადაზიდვების ტარიფების ზრდამ გაზარდა ჩვენი პროდუქციის ღირებულება. ჩვენ გავხდით ნაკლებად კონკურენტუნარიანი ლითონის ბაზარზე და ეს არის სისტემური პრობლემა, რომელიც არ გვაძლევს საშუალებას გავზარდოთ წარმოების მოცულობა და, შესაბამისად, გავზარდოთ სავალუტო შემოსავლები. სახელმწიფო ბიუჯეტს საგზაო ლოჯისტიკა ჩვენს პროდუქტს არამომგებიანი ხდის: აზრი არ აქვს წარმოებას. მომავალი თვიდან ვგეგმავდით წარმოების გაზრდას და მესამე ღუმელის გაშვებას, მაგრამ ახლა გადავხედეთ ჩვენს გეგმებს და ჯერჯერობით არ ვიცით. როდის გაკეთდება ეს - შესაძლოა, სექტემბერში და შესაძლოა ბევრად მოგვიანებით“, - თქვა მირონენკომ.
ახლა, მისი თქმით, ქარხანა მუშაობს მხოლოდ ორ ღუმელზე - ეს არის სიმძლავრის 50%. შესაბამისად, დასაქმებულთა 50% (ეს არის დაახლოებით 5 ათასი ადამიანი) იძულებით შვებულებაში გაიგზავნა ხელფასის 2/3-ის გადახდით. სიტუაციის უკეთესობისკენ შესაცვლელად სახელმწიფომ ხელი უნდა შეუწყოს ბიზნესს და შეამციროს გადასახადები და ტარიფები, რაც საწარმოებს აიძულებს შეამცირონ წარმოება.
„ჩვენმა სახელმწიფო მოხელეებმაც და ბიზნესმაც უნდა გადაწყვიტონ, რაზე ვმუშაობთ: ვზრდით თუ არა წარმოებას და ვქმნით თუ არა ახალ სამუშაო ადგილებს. სახელმწიფომ ხელი უნდა შეუწყოს ბიზნესს და ხელი შეუწყოს მის განვითარებას და არა გადასახადებითა და ტარიფებით ზრდით. მაშინ ჩვენ ყველანი ერთად ვიქნებით. მას შეუძლია გაზარდოს წარმოების მოცულობა, შექმნას სამუშაო ადგილები და გაზარდოს სავალუტო შემოსავლები ბიუჯეტში“, - განაცხადა მირონენკომ.
აღსანიშნავია, რომ წლის პირველ ნახევარში უკრაინიდან ექსპორტი 55,6%-ით შემცირდა, მისგან შემოსავალი კი - 23,7%-ით. მიზეზი პორტების ბლოკირება და ლოგისტიკის გართულებაა, რის გამოც უკრაინული პროდუქციის ღირებულება საგრძნობლად გაიზარდა.
ინფრასტრუქტურის სამინისტრომ და უკრზალიზნიციამ სატვირთო სარკინიგზო გადაზიდვების ტარიფი 70%-ით გაზარდეს. ამ გადაწყვეტილებას ეწინააღმდეგებოდნენ ევროპის ბიზნეს ასოციაცია და ინდუსტრიის გაერთიანებები.